24-07-2020
Oplichter actief per telefoon

Vanmiddag belde Jeroen Dijkstra (telefoonnummer 020-22888888) van de Ing. Hij sprak keurig Nederlands.
Er was een verdachte betaling gesignaleerd en Jeroen maakte ons hierop attent.
Er werd een bedrag van € 5600,00 overgemaakt naar een rekening in Nigeria.
Omdat dit verdacht leek, werd er contact met ons opgenomen en de betaling was inmiddels geblokkeerd.
Hij wilde eerst enkele controlevragen stellen, zoals 'Klopt het dat uw geboortedatum xx-xx-xx is?' Ja, dit klopt.
'Uw postcode is xxxxXX (onze juiste postcode), welke straatnaam is dit?. 'Waarmee doet u altijd uw betalingen, een pc of een tablet?'
Na nog enkele vragen vroeg hij of we de Ing app wilde openen. Wij vertelden hem, dat we hem wel terug zouden bellen. Hierop werd de verbinding verbroken.

We belden met de Alarmlijn (020-2288800) van de Ing. Deze manier van handelen, zoals hierboven beschreven, wordt NOOIT door de Ing toepgepast.
De Ing medewerkster vertelde, dat het lijkt of de Ing belt, maar dat is veroorzaakt door 'spoofing'.
Spoofing is het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een telefoonnummer, zoals in onze situatie

Het lijkt er dus op, dat er wordt gebeld door een echt Ing-telefoonnummer, maar dit is het niet!
Als je zelf naar dit nummer belt, kom je wel bij de Ing terecht.

Meer info van de Ing over oplichters: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/herken-fraude-en-oplichterij/index.html  

 

Naar Nieuws